Pijnbestrijding

white stripe white stripe

Er zijn verschillende manieren om pijn tijdens de bevalling te verlichten of tegen te gaan. Je kan denken aan medicijnen, maar er zijn ook andere manieren om pijn te bestrijden. We zetten de mogelijkheden voor je op een rijtje.

Niet medicamenteuze pijnbestrijding

Je lichaam reageert op bevallingspijn door endorfines te maken. Dit zijn pijnverzachtende hormonen. Bij angst en spanning creĆ«ert je lichaam minder endorfines, het is dus belangrijk zo ontspannen mogelijk te zijn. Goed voorbereid je bevalling ingaan draagt hieraan bij. Maar denk bijvoorbeeld ook aan een massage, TENS, steriele waterinjecties, warmtepleisters, muziek, geurkaarsen, yoga of een hypnose. De bevalling zelf kun je ook laten plaatsvinden in bad: de ontspannende warmte van het water helpt dan pijn te verzachten. Een voordeel van deze natuurlijke pijnbestrijding is dat je het ook bij een thuisbevalling toe kan passen.

Pijnstilling met medicijnen

Is de pijn, ondanks natuurlijke pijnbestrijding, toch ondraaglijk? Dan kan de pijn ook met medicatie worden onderdrukt:

• Remifentanil;
  • Ruggenprik.

De pijnstillende medicijnen die worden toegepast tijdens de bevalling kunnen bijwerkingen hebben voor jou en je kindje. Daarom is het noodzakelijk dat je in het ziekenhuis bevalt als je de bevallingspijn met medicijnen wilt onderdrukken. Vraag vooraf aan je verloskundige wat in het ziekenhuis bij jou in de buurt de mogelijkheden zijn en hoe je dit soort pijnbestrijding kunt regelen.

Meer weten over pijnbestrijding tijdens de bevalling? Vraag je verloskundige gerust om advies.